top of page

רוצים להשתתף בעונה 3? ההרשמה כאן

  • תמונת הסופר/תGeva Telem

4 כלים שיעזרו לכם במחקר שוק


כל פמ"מ וכל פמ"מית יודעים, שבמחקר שוק, לא משחקים.

בעולם של ימינו, כל השקה של מוצר או פיצ'ר צריכים להיות מגובים במידע על השוק אליו אנחנו פונים, על התחרות שכבר נמצאת ועל מה גודל ההזדמנות. מחקר שוק הוא מהלך אסטרטגי ולרוב יגיע בשלב הראשוני שבו נרצה לבדוק את ההיתכנות לפני הקפיצה העמוקה למים של אפיון מדוקדק, פיתוח ולבסוף השקה של המוצר, כדי שנוכל לקבל החלטות טובות ומודעות יותר המגובות במידע שאספנו.

מחקר השוק יעזור לנו להבין מה כבר קורה בשוק ויחדד לנו את הבידול של המוצר שלנו והיכן יש לו הזדמנויות לבלוט, הוא גם יעזור לנו להבין לעומק מי הן הפרסונות אותן נרצה לטרגט ובאיזה אופן.

חלק ממחקר השוק יהיה גם לעשות ולידציה לרעיונות לפיצ'רים שהם חלק מתכנית המוצר השנתית ונוכל לקבל פידבק ממשתמשים או לעשות סקר ראשוני כדי להבין האם יש ביקוש בשוק למה שאנחנו הולכים להשיק.


במאמר הבא אסקור ארבעה כלים שיכולים לתת לכם מענה ולעזור לכם לעשות ולידציה נכונה ומדויקת יותר למה שאתם הולכים להשיק כדי שתבואו מוכנים יותר ותוכלו לבנות תכנית GTM (אצא לי השוקה) נכונה יותר.


כדי לספר איך הכרובית (או המוצר) שלכם שונה, עליכם קודם כל להכיר את השוק ומה שקורה בו.


אם התחלתם מחיפוש בגוגל על גודל השוק שלכם, סביר שקיבלתם תוצאה שהגיעה מסטטיסטה. אתר סטטיסטה הוא המקום הראשון לחפש בו מחקרי שוק, שווי וטרנדים. באתר תמצאו עשרות אלפי דו"חות לצד אלפי מחקרים שבוצעו על תעשיות שונות ומשונות, החל משווי שוק של מוצרי צריכה כמו משחות שיניים או מצלמות גופרו (4.4 מיליארד דולר, אם שאלתם) ועד מספר הברים באירלנד, הכל תלוי במה תחפשו.

מנוי חודשי לאתר יעלה לכם 39$ ובגרסה החינמית שלו תקבלו תוצאות מאוד כלליות בלי יכולת לנתח לעומק.

מאיפה המידע באתר? סטטיסטה מעסיקה 100 אנליסטים שכל תפקידם לעשות מחקרי שוק ומשם מגיע רוב המידע. בנוסף, מעל 200 עורכים סורקים את הרשת והמידע הפומבי שמתפרסם בלמעלה מ-22,500 מקורות מידע שונים כדי לייצר מהם דו"חות וטרנדים על תעשיות שונות ומגוונות ואם כל זה לא מספיק, יש גם שותפויות עם מכוני מחקר גדולים ומוכרים המזינים מידע למערכת ותורמים תוכן.

אם תרצו להעמיק יותר, תוכלו כמובן להזמין שירותים מיוחדים או להירשם לשירות הפרימיום שכבר יעלה לכם קרוב ל-$2,000, כך שהכל תלוי בתקציב שלכם.


עשיתם מחקר שוק והחלטתם ששווה להתקדם? מצוין. מחקר פרסונות עשיתם? אז זה הזמן. מחקר פרסונות יעזור לכם להבין מי הוא המשתמש הממוצע/ משתמש הקצה שאליו אתם אמורים לפנות בהצעת הערך של המוצר שלכם. על מחקרי פרסונות ואיך לעשות אותם יש המון מידע ברשת, בהנחה שביצעתם אחד עדכני ואתם מרוצים ממנו, זה הזמן להבין איך להגיע אליהם.

Sparktoro של גורו השיווק Rand Fishkin היא פלטפורמה שבה תוכלו להקיש מילות חיפוש שקשורות לתחום המוצר שלכם ולסרוק את הרשתות החברתיות אחר אנשים שמדברים על הנושא או שהוא כתוב להם ב-Bio ולכן סביר שיעניין אותם. ככל שמילת החיפוש תהיה כללית יותר כך תקבלו יותר תוצאות, כמובן. לאחר קבלת התוצאות תוכלו לחתוך ולשחק עם המידע שיציג לכם נתונים דמוגרפיים (מיקום, השכלה, גיל, מין וכו') לצד תחומי עניין משיקים והתנהגותיים של האנשים שמתעניינים באותו תחום. כך, תוכלו לראות אחרי איזה חשבונות הם עוקבים ברשתות החברתיות, באיזה אתרים הם גולשים כדי לצרוך מידע, לאיזה פודקאסטים הם מאזינים וכו', למי שמתכנן השקת מוצר הנתונים האלה יקרי ערך, כי הם כבר מתחילים לבנות עבורכם את תכנית השקת המוצר שבה אתם כבר יודעים איפה אתם רוצים לפרסם או איפה להשקיע מאמצי PR.

חלק ממחקר שוק הוא גם לבדוק את המתחרים וכאן תוכלו להריץ מילות חיפוש שקשורות למתחרים או ממש לעשות אנליזה על חשבונות המדיה החברתית שלהם במערכת ולקבל ניתוח של כמה הם טובים.

השימוש בפלטפורמה לא יקר: $38 לחודש למשתמש בודד או $112 אם אתם רוצים חשבון קבוצתי.


אף מחקר שוק לא יהיה שלם באמת בלי סקר טוב. אבל לפעמים המכשול העיקרי בסקר הוא הגעה לקהל היעד שהגדרתם. כלים חינמיים של גוגל או גרסאות פרימיום של SurveyMonkey זה נחמד, אבל אתם תצטרכו לעשות את העבודה ולגרום להם למלא את הסקר וכאן מתחילות הבעיות.

Pollfish היא פלטפורמת סקרים שבה תוכלו לא רק לבנות את הסקר אלא גם להגדיר בדיוק מי הקהל שתרצו שיענה עליו, לפי מגוון משתנים דמוגרפיים, והפלטפורמה כבר תדאג שזה יקרה. העלות מתחילה ב-95$ ל-100 תשובות לסקר שלכם וקופצת ככל שתוסיפו יותר משתנים ובכך תקטינו את גודל הקהל הפוטנציאלי שיכול לענות לסקר שלכם או אם תרצו יותר תשובות לסקר שבניתם, למשל. תוכלו גם להוסיף שאלות סינון כדי לוודא שרק אנשים שעונים בדיוק להגדרות שלכם מתקדמים למענה על השאלון.

היתרון של Pollfish הוא היכולת לצלול לעומק בנתונים ובתוצאות שהתקבלו ולבצע חיתוכים שונים של המידע, הכל בצורה נוחה להבנה וללא צורך בשליטה באקסל או כלים מתקדמים יותר רק כדי להציג טבלאות. זאת, בנוסף לגמישות כמעט אין סופית בבניית הטופס, הכולל המון סוגי שאלות לבחירתכם, אוטומציות והוספת מדיה.


אבל רגע, לא תמיד אנחנו משיקים מוצר חדש לגמרי לקהל שמעולם לא הכיר אותו, לפעמים סתם בא לנו לקבל פידבק על הפיצ'ר הבא שעליו אנחנו עובדים, מה אז?

לא מחקר שוק, מיני מחקר שוק!

אם התגברתם על משחק המילים הגרוע (רפרנס לפרסומת של אלונית) וטרם הכרתם את UserTesting, אז נעים להכיר. יוזרטסטינג הוא כלי שישקף לכם איך משתמשים אמיתיים חווים את המוצר או אתר האינטרנט שלכם ותוכלו לקבל פידבק אמיתי לאיך הם מבינים את חווית המשתמש שתכננתם והמסרים שכתבתם והאם הם מתנהגים כפי שציפיתם או שצריך לעשות שינויים כדי לייצר יותר הרשמות או הורדות.


סיכום

מגוון הכלים העומדים לרשות מי שרוצה לעשות ניתוח ומחקר שוק הוא גדול ויש כלים נוספים שיכולים לעזור לכם בתהליך ואף מעבר לו, כדי לדעת כל מה שצריך לקראת מה שאתם הולכים וההיתכנות העסקית, שהם חלק חשוב מפקידי הפמ"מ.




343 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page