top of page

רוצים להשתתף בעונה 3? ההרשמה כאן

  • תמונת הסופר/תGeva Telem

שכר פרודקט מרקטינג 2021 - סקר השכר העולמי של PMA

כמידי שנה, מפרסמת Product Marketing Alliance את סקר השכר השנתי בתחום הפרודקט מרקטינג העולמי. למעלה מ-6,000 תשובות נאספו ממגוון תפקידים בעולם הפמ"מ, החל ממשרות ג'וניור ועד לסמנכ"לי פרודקט מרקטינג בכירים.

מן הסקר עולה כי רוב העוסקות בתחום הן נשים, אך הן עדיין מרוויחות מעט פחות מהגברים בתפקיד זהה. היושבות בציון יכולות להתגאות בעובדה כי במזרח התיכון (האיזור אליו משוייכות תשובות מישראל) נשים מרוויחות הרבה יותר מגברים בתפקיד זהה. פער שנתי של 121,627 ש"ח. הנתון הזה נראה קצת לא מציאותי וייתכן שמקורו במיעוט תשובות שמגיעות מהאיזור. בכל מקרה שווה להמתין לסקר של קהילת הפמ"מיה, המרכזת בתוכה את מירב העובדים בתחום בישראל וצפוי להתפרסם בקרוב.


תקציר סקר שכר הפמ"מ העולמי

לפני שנצלול לשאר הנתונים, הנה עיקרי הדו"ח (המספרים בדולרים, משכורת שנתית):

  • פמ"מיות ופמ"מים בארה"ב מרוויחים בממוצע יותר מהקולגות שלהן ברחבי העולם ($137,569).

  • עליית השכר הגדולה ביותר משנת 2020 נרשמה בדרום ומרכז אמריקה ($36,023).

  • פמ"מים בצפון אמריקה מקבלים אופציות בשווי $14,977 בממוצע.

  • 63.1% מהפמ"מים מרגישים שהשכר שהם מקבלים משקף את הערך שהם מביאים.

  • פמ"מים מרוויחים יותר מפמ"מיות בסיכום השכר הכולל (אופציות, בונוסים ושכר בסיס).

  • שכר הבסיס הממוצע לפמ"מיות צמח משנה שעברה ב-8.9%, לעומת שכר הפמ"מים שצמח ב-3.6% בלבד.

  • פמ"מים בתחום ה-B2B מרוויחים יותר ($118,241 > $106,651) מהקולגות שלהם ב-B2C.

  • פמ"מים ללא תואר הם בעלי משכורת הבסיס הממוצעת הגבוהה ביותר ($124,851).


ועכשיו, עוד כותרות.

לוקיישן לוקיישן. השכר הממוצע לפמ"מ בארה"ב הוא כאמור הגבוה ביותר ($137,569). הקולגות מאירופה מרוויחים משמעותית פחות ($83,940) בעוד במזרח התיכון נמצאים במקום טוב באמצע ($103,427).


עלייה בשכר משנת 2020- המזרח התיכון רושם את העלייה הגבוהה ביותר בשכר הממוצא משנת 2020 עם עלייה של למעלה מ-25% ($81,094 ב-2020), אך זה גם האיזור היחיד שרושם ירידה בהטבות כדוגמת בונוסיות ואופציות (13%-) בעוד שאר העולם מראה צמיחה.


פערי שכר בין פמ"מים לפמ"מיות? 56% מהעונות על הסקר הן נשים. למרות שבחלק מהאיזורים נשים אכן מרוויחות יותר מגברים, הפער בשכר הממוצע הכולל (בונוסים, אופציות ושכר בסיס) עדיין מצביע על פער משמעותי לטובת הגברים גם בתחום הפרודקט מרקטינג.

כאמור בפתיח, פמ"מיות מאיזור המזרח התיכון מרוויחות הרבה יותר (בצורה מחשידה) מפמ"מים.



בכירים או בכירות? מהדו"ח עולה כי אכן יש רוב נשי בתשובות, אך כשצוללים לתוך הסניוריטי, ניתן לראות שבתפקיד הבכיר ביותר בתחום (סמנכ"ל פמ"מ), עדיין שולטים הגברים.



כמה נסיון צריך לכל תפקיד? תמיד תהיתם כמה שנות נסיון צריך לכל סוג תפקיד?

העונים לסקר ציינו את מספר שנות הנסיון שלהם בתחום וכמובן שאת התפקיד שאותו הם ממלאים, ניתן לראות את הממוצע מטה.


והנה קפיצות השכר הממוצעות בין דרגות הבכירות והתפקידים השונים:


שכר לפי סוג החברה- הסקר מראה באופן מובהק שפמ"מים בחברות B2B מרוויחים משמעותית יותר ($118,241), מקולגות בחברות הפונות לצרכני קצה ($106,651). את שניהם מנצחים פמ"מים בחברות B2B2C עם שכר ממוצע של $118,607.


כיצד משפיע השלב בו נמצאת החברה על השכר? כמו שצפיתם, הוא משפיע ישירות. פמ"מים בחברות צעירות (לפני שלב ה- Product Market Fit) נמצאים בתחתית טבלאות השכר עם ירידה משמעותית (15%-) מהשכר אותו הרוויחו בשנת 2020 והוא מסתכם ב-$72,092 שנתי ב-2021.

לעומתם, בחברות הנמצאות בשלבים מתקדמים יותר כבר רואים עלייה שנתית בשכר הממוצר. בחברות שכבר מצאו את ה-Product Market Fit שלהן, השכר השנתי קופץ ל-$113,362 ואילו בחברות בצמיחה (Scale-up) השכר מגיע ל-$119,760 בממוצע.


עוד פקטור שמשפיע משמעותית על השכר הוא הכנסות החברה. הפמ"מים שמשתכרים הכי גבוה ($137,844) עובדים בחברות שהכנסותיהן השנתיות עולות על 2 מיליארד דולר.


למי מדווח הפמ"מ? כפי שכבר ראינו בעונה הראשונה של הפודקאסט שלנו, כך עולה גם מן הסקר- מרבית (73%) מהפמ"מים מדווחים למחלקת השיווק. 19% מדווחים למחלקת המוצר (פרודקט) והשאר מתחלקים בין דיווח ישירות למנכ"ל או למחלקת פיתוח עסקי.


האם יש קשר בין רמת השכלה לבין גובה השכר? ובכן, אם יש קשר כזה, הוא הפוך לחלוטין ממה שחשבנו. מהסקר עולה כי המשתכרים הגבוהים ביותר בתחום הם אלו ללא השכלה גבוהה לחלוטין ($124,851), אם כי הם מהווים חלק קטן מאוד מהעונים על הסקר (2.3%). הם משתכרים יותר מבעלי דוקטורט ($123,890), בעלי תואר שני ($122,349) ובעלי תואר ראשון ($116,159).


האם כמות המוצרים אותם מנהל הפמ"מ משפיעה על השכר? עושה רושם שלא, אין הבדל משמעותי בין פמ"מ המנהל מוצר אחד לפמ"מ המנהל עשרה ויותר מוצרים.



ומה לגבי תכניות לעתיד? 52.7% מהעונים לסקר ענו שהם אינם מחפשים עבודה חדשה. לעומתם, רק 10% ענו שהם כן מחפשים והיתר (37%) ענו שזה תלוי בתפקיד שיוצע להם.

מרבית הפמ"מים (44%) ענו שהם יעדיפו להישאר בחברה ולהתקדם פנימית.


מה הכי חשוב לפמ"מים במקום העבודה?

46.6% ענו שהתרבות הארגונית חשובה להם יותר משכר הבסיס.

26.2 ענו ששכר הבסיס הוא הדבר הכי חשוב עבורם.

30.7% ענו שהתפתחות מקצועית חשובה להם יותר משכר הבסיס.

778 צפיות0 תגובות
bottom of page